Wednesday, June 29, 2011

Sesi Memecah Dara

Aww...sungguh tak bleh blah tajuk itew. Soheh tak berkaitan ngan aku sebab bab pecah memecah ni dah berkurun lepas pong. Dun worry pada sesapa yang baru terintai-intai dapur ah kak ni, blog ni bukanlah blog 18SX atau yang seangkatan dengannya. Aku baru je memcahkan dara Bread Machine aku kelmarin. Sungguh tidak tertahan melihat kemantopan bodynya yang putih itew, maka harus ku paksa dia bekerja semalam meroti untuk aku dan anak2 aku bawak gi sekolah..wakaka....

Oh..sungguh tidak kusangka mudah sungguh rupanya dengan adanya ekau ini, maka harus lah hari2 aku meroti...hehee..So sempena pecah dara hari ni, ku buat Sosej Blossom Bun ni dari dapur En. Ah Mat Gebus....as usual. Oi..tak mau kalah, pes taim buat terus yang berbunga2, nasib baik menjadi blossom aku ni dan sungguh lah gebus, sampai tak cukup2 Dalea makan. Ok, jom tengok resepi.



SOSEJ BLOSSOM BUN

BAHAN BINAAN:-
 
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung 
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram instant yeast
20 g mentega
125 ml air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)
10 batang sosej "Ayamas", celur sekejap, tos dan sejukkan
Mayonnaise secukupnya
Sos cili/sos tomato, secukupnya
Mix vege secukupnya



CARA BINAAN:
  1. UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, bahagi doh kepada 10 bahagian sama besar (kurang lebih 50 g setiap satu). Ambil satu bahagian, canai memanjang, letak 1 batang sosej ayam dan bungkus, kemudian kerat kepada 8 bahagian.
  3. Kemudian, bentukkan dengan menolak setiap bahagian keluar hingga keratan terakhir ditolak ketengah2 bahagian membentuk sebagai tampuk bunga. Tekan sedikit biar kelihatan kemas. Alih dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Jarakkan antara satu sama lain. Buat hingga siap. Perap 45 minit.
  4. Sapu dengan baki telur tadi (30 gram) rata2. Tabur mix vege, kemudian paipkan sos cili/sos tomato dan juga mayonnaise. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 20 - 25 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan....

2 comments:

Anonymous said...

kak,tepung roti tu tepung biasa ker? apa nama tepung tu kat hypermall??

Anna said...

Tepung roti tu kalau kat kedai bakeri dia panggil tepung high protein. Kat hypermall susah sikit rasanya nak jumpa.

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC