Thursday, March 1, 2012

Fried Apple Pie



Salam semua,

Hari ni awal sikit bersiaran sebab pagi2 dah menyiapkan bebudak tu ke sekolah. Hari ni bebudak tu ada World Book Day dan sekolah kakak pulak buat sambutan untuk Roald Dahl penulis buku cerita kanak2 macam Charlie and the Chocolate Factory, Matilda dan macam2 lagi. So hari ni kakaknya kena dress up ikut character dalam buku2 cerita Roald Dahl tu. Yang Lissa pulak kena pakai baju tema sukan sebab sekolah dia buat buku pasal sport. Hai, macam2 kalau kat sini, boleh kata tiap bulan tu ada je hari yang bebudak tu kena dress up ke sekolah. Tapi seronok jugak, tak lah bosan sangat nak ke sekolah.


Neway, buat fried apple pie ni untuk minum petang semalam, tapi tak sempat nak menghapdet resipi sebab dah sibuk nak ke kelas pulak. So pagi2 ni lah kita share resipi yang sangat simple ni. Kalau nak mudah, dough pastry ni boleh buat lebh awal dan simpan, bila nak guna just keluarkan je dari fridge.


Resipi ni dapat dari dapur Myresipi sumbangan fidadaud. Kalau ikut resipi ni kena fried, tapi kalau nak bakar pun boleh jugak. Atau kalau rasa malas nak buat dough pastry, boleh je beli puff pastry yang dah siap kat pasaraya tu dan dibakar atau goreng.



Fried Apple Pie

Bahan Binaan Inti (Anggaran 10-12 biji - Ikut size masing2)

2 biji apple merah (I used grainy smith - Apple hijau) - potong dadu
1/3 cawan gula (jika tak suka manis, boleh kurangkan kepada 1/4 cawan saja)
1/2 sdk serbuk kayu manis
1 sdb perahan jus lemon
1 sdk tepung jagung + 1 sdb air

Cara binaan Inti :-

1. Dalam sauce pan (periuk @ kuali biasa boleh juga lah), campurkan apple, gula dan serbuk kayu manis. Gaul sebati atas api yang kecil.
2. Campurkan jus lemon. Gaul sebati. Masukkan pula bancuhan tepung jagung. Gaul dan masak sehingga dapat kepekatan yang ideal.

P/S: Jika anda rasa ada kekurangan pada rasa masam @ inti tersangat manis, bolehlah tambahkan perahan jus lemon bagi menyeimbangkan rasanya.





Bahan Binaan Pastri:
2 cawan tepung gandum
1 sdk garam
1/2 cawan butter - beku (sejuk)
1/2 cawan susu segar sejuk
**minyak untuk menggoreng


Cara Binaan Pastri :-

1.  Ayak tepung dan garam. Masukkan butter dan gaul menjadi seperti serbuk roti. (Gaul guna hujung jari)
Masukkan susu sedikit demi sedikit. Jika perlu, bolehlah tambahkan lagi susu. Adunan ini seharusnya lembut tetapi sedikit liat.

2. Canai doh atas papan canai dan potong dalam bentuk segiempat (8cmx4cm).

3. Masukkan inti di permukaan kepingan pastri dan lekatkan kepingan yang lain pada kepingan tersebut. Tekan keseluruhan bahagian tepi pastri. Kemudian, kelim atau lipat ke belakang. Lebih mudah, tekan dengan garfu.

4. Goreng menggunakan api sederhana sehingga keperangan/keemasan. Jika ingin pastri lebih rangup, simpan dulu dalam peti ais selama 1 jam sebelum digoreng.





Ok, dah siap dan sedia untuk dihidang waktu minum petang atau sarapan pagi. Tekstur pastry ni bila di goreng rasa macam kulit karipap pusing pun ada, rapuh dan tidak berminyak. Selamat mencuba.

0 comments:

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC