Thursday, June 2, 2011

Kek Nenas Terbalik

Salam semua,

Hmmm...cepat betul masa berlalu sekarang ni kan. Pejam celik pejam celik dah setengah tahun. Rasa macam baru je semalam jejak kaki ke tahun 2011. 

Hari ni pulak, sorang lagi staff aku bertukar. Lepas sorang2, makin menguncup unit aku ni, kerja lak makin mengembang..adoiii...poning akak tau.

Neway, malam tadi dah takde idea nak buat apa untuk farewell staff aku tu sebab memula ingat kontraknya di sambung, tetiba dapat berita tak sambung pulak. Since aku pun sibuk nak siapkan order orang, maka tak sempatlah nak buat kek yang gempak2. Belek punya belek, last2 decide buat kek nenas terbalik ni je lah..he...Resepi kopipes dari dapur MyResipi.

Pineapple Cake Upside Down

Bahan Binan:-

  • 250g mentega
  • 200g gula pasir
  • 250g tepung kek (self-raising)
  • 5 biji telur gred A
  • 1 camt esen vanila
  • 1 tin nenas dalam tin (bulat), 5 sudu besar sirap nenas dimasukkan dalam adunan kek
  • Ceri merah dan hijau secukupnya(Yang ni tak letak sebab tak do)

Cara Binaan :-

  1. Lenser loyang kek dengan mentega.
  2. Susun nenas pada dasar loyang. Isikan ceri pada lubang nenas.
  3. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  4. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul sehingga kembang.
  5. Masukkan esen vanila dan 5 camb sirap nenas ke dalam adunan.
  6. Masukkan tepung kek. Gaul sebati.
  7. Tuang adunan ke dalam loyang berisi nenas dan ceri tadi. Bakar pada suhu 180C selama 30-35 minit, sehingga kek masak.
  8. Sejukkan kek baru lah diterbalikkan.
Tara..kalau ada ceri merah tu nampak lebih menyerlah lah kek ni kan.....

2 comments:

Anonymous said...

salamsss...
saya la yg mkn kek lazat ini..
anyway saya kagum giler dgn bos saya ni sbb maybe dia ada 48 jam sehari...daku pinggan bekpes smlm pon xsempat basuh kt umah...huahuahua...kene menuntut dgn bos ni...bos, jgn lupe macaroon saya =)

waishah

Anna said...

Hihi..

Takpe nanti cuti belajar boleh praktis2.

Ye lah..tak lupa denya.

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC