Sunday, February 20, 2011

Anak Aku Tak Makan Rupanya

This is a story of my lil Khalissa. She's my second daughter and to us dia lah yang paling aktif, paling banyak cakap dan ada seribu satu macam soalan. To add the spice, dia juga seorang yang agak kasar among the siblings dan sangat suka makan. That's why dia walaupun small in size tapi struktur badan lebih padat berbanding kakaknya Dalea. Sungguhpun gitu, we know that she hardly talk to stranger or orang yang baru dia tengok or kenal. Tak kira siapa lah dalam kategori ni for as long orang tu bukan sedara mara dia, kengkawan kat nursery dia, jangan haraplah nak dengar suara si budak yang banyak cakap ni.
This dilema or confusion continues when she go to school. Satu hari cikgu sudah telepon waktu tu pulak aku tengah dengar ceramah Risk Management..yang kena paksa pergi dan duduk depan sekali lak tu. So, aku dah sms En. Hubby to call the teacher. Rupanya cikgu ni baru take over the class sebab cikgu sebenar cuti pada hari kejadian. Cikgu ni siap tanya macam mana karakter Lissa ni kat rumah sebab kalau dikira bulan ni dah masuk bulan kedua dia sekolah tapi sebutir perkataan pun cikgu tak pernah dengar keluar dari mulut dia. Ha??? What's happening dude??? Yang lebih buat aku terkejut chimpanzie ialah dia langsung tak makan kat sekolah. Memang aku tak bawakan bekal sebab cikgu sekolah dah sediakan makanan masa recess. Terus aku rasa sedih sebab Lissa ni macam Aliff jugak jenis yang pantang nampak makanan, tapi dia tahan berlapar dan tengok je orang lain makan selama 2 bulan ni. OMG!!!

Aku memang tak terlintas nak tanya progress si Lissa ni kat cikgu dia sebab bila kat rumah, she's been practising apa yang dia belajar kat sekolah. Dia akan recite doa makan siap dengan terjemahan omputehnya sekali dan nyanyi lagu yang dia belajar kat sekolah. So aku ingat dia dah adjust lah..rupanya tak jugak..Terus gatal kepala aku yang tak gatal ni. Patutlah hari tu cikgu Nursery dia cakap (duduk nursery yang ini dah masuk setahun lebih ya), Lissa memang tak akan bercakap ngan diorang tapi tetiba dsatu hari terdengar ada suara budak nyanyi lagu Twinkle..Twinkle Little Star dalam bilik air..tengok2 rupanya si tecik Lissa yang bersuara emas tengah mandi sambil menyanyi..boleh?

So pagi ni, aku siapkan bento untuk Dalea dan Lissa dan siap sms kat cikgu dia suruh dia makan bekal dia masa recess nanti. 

 Satu untuk Dalea

Satu untuk Lissa

To my lil Lissa, you are my sweet daughter that always makes me smile, sometimes  makes my muka agak ketat tahan marah and also makes me laugh with tons of your naive questions. Deep inside my heart, I just want you to grow up happily and receive all the love that is meant for you.



0 comments:

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC