Monday, January 23, 2012

Kuih Lopes Dendang Perantau

Salam bersiaran,

Cepat betul masa berlalu, tup2 dah nak habis dah bulan Januari dan bermakna tamatlah sudah riwayat berjimba-jimba ku buat masa ini sebab esok yakni Selasa, 24/1/2012 akan bermulalah semester kedua dan akan bertambah sibuk lah aku dengan assignment dan mini thesis ku itew.


Udah lah result sem lepas tak keluar lagi, cuak pulak rasanya nak start kelas sem ni. Mintak2 lulus lah hendaknya. Memang tak berapa nak confident dengan result sem lepas sebab banyak sangat dugaan yang mendatang waktu saat2 genting tu. 


Oklah, since kelas dah nak mula esok, so meh kita menghabiskan saki baki masa terluang yang tinggal ni sebelum dapur ni kembali bersawang sebab tak sempat dah nak menghapdet resipi masakan.


Hari ni jom kita buat kuih lopes dendang perantau ni. Actually nama je yang gempak, tapi tak de kena mengena ngan mana2 perantau melainkan aku yang duk merantau jauh ni je tapi still teringin nak makan kuih ni. Satu lagi sebab kenapa kuih ni aku namakan dendang perantau sebab bukannya cukup pun bahan2 yang digunakan tu, main pakai apa yang ada je dan kalau tengok rupa kelapa yang membalut pulut tu pun buruk benor rasanya. Kat sini memang payah lah sangat nak dapat kelapa parut macam kat Malaysia tu, kat sini mujurlah jumpa kelapa parut muda ni, tu pun yang frozen, so rupanya bila nak di salut ke badan pulut tu memang buruk ler, tapi rasa superb sebab kelapa ni kelapa muda tapi di parut jadi memang crunchy dan berlemak.
Oklah, to cut the story short, jom tengok bahan-bahan binaan kuih ni dulu. As usual sukatan tu cuma sebagai asas je. Btw, sebelum terlupa dapat resipi ni dari blog Myresipi, hasil sumbangan Tulip77.

Bahan binaan:-

2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan (dikisar)
1/2 sudu teh air kapur (tak letak sebab nan ado)
sedikit garam
beberapa titik pewarna hijau
Kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam

Bahan Air Gula

3 ketul gula melaka
sedikit air
sehelai daun pandan

Cara binaan:- (My style)

1. Cuci beras pulut dan rendam selama 3 jam.
2. Kisar daun pandan dengan 1/2 cawan air, tapis dan ambil jusnya.
3. Masukkan pulut, santan yang dicampur dengan sedikit pewarna hijau, air pandan dan garam ke dalam loyang dan kukus sehingga masak selama 30 minit. 
4. Setelah masak, alaskan loyang bulat atau empat segi dan alas dengan plastik.
5. Ambil pulut tadi dan tekan ke dalam loyang sehingga mampat dan biarkan sejuk.
6. Ambil acuan kuih yang bulat atau boleh jugak dipotong mengikut bentuk yang disukai.
7. Gaulkan dengan kelapa parut.
8. Semasa pulut dikukus, boleh sediakan air gula. Campurkan semua bahan air gula ke dalam periuk dan masak hingga mendidih dan masak hingga agak pekat. Bila sejuk boleh dihidang dengan pulut tadi.




Sebenarnya kuih2 tradisi ni lebih mudah nak dibuat berbanding kuih2 omputeh tu sebab sukatan boleh lebih kurang je tapi kalau tak kena gayanya kengkadang mau tak menjadi jugak, neway practice will always makes you perfect...tak gitew??

0 comments:

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC