Friday, January 6, 2012

Kuih Keria Keledek Oren

Salam tahun baru semua,

Tirai tahun 2012 ni kita mulakan dengan kuih kegemaran ramai ni. Kuih keria atau ada jugak yang panggil kuih rengas. Ini memang kuih faberet ni, tambah2 kalau makan panas2..pergh..memang layanlah. 

Selalunya orang buat kuih ni guna keledek putih, tapi kat UK ni tak jumpa lah keledek putih tu, yang ada cuma sweet potato atau keledek kaler oren tu je. Itu pun jenis yang kering, kurang berkanji so rasa kuih pun agak2 kering jugaklah, tapi sebab teringin punya pasal, gagahkan jugaklah buat kuih ni.

Ok lah, resepi kuih ni dapat dari blog Ita Masam Manis. Kuih ni memang agak lembik, kalau terlebih tambah tepung, kuih akan mengeras. Seeloknya guna acuan untuk terap kuih dan masa menguli boleh letak sedikit minyak di atas tapak tangan.


Bahan binaan :-

250 g keledek oren.
80 g teoung gandum
1 sudu besar tepung ubi
1/2 sudu teh garam

Bahan untuk Gula Sira :-

80 g gula
3 sudu besar air


Cara Binaan:-

1. Rebus keledek sampai empuk. Angkat dan toskan airnya. Letak garam dan terus lecek sewaktu masih panas. Biarkan sejuk sekejap.
2. Tambah bancuhan tepung dan uli hingga menjadi doh dan bulat2kan, leperkan dan buat bulatan di tengah. Pakai acuan donut pun boleh.
3. Goreng dalam minyak yang banyak hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.

Cara menyira gula:-

1. Masukkan gula dan air dalam kuali atas api kecil. Tunggu hingga gula berbuih, masukkan kuih yang dah digoreng tadi dan terus menngoreng hingga gula mengeras, tutup api.
2. Angkat dan hidangkan.

0 comments:

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC