Friday, April 29, 2011

Baked Mac n Cheese

Tak habis lagi cerita potluck ni dari blog ke blog. Bukan blog orang lain tapi blog sendiri. Selain strawberry cheesecake, aku buatkan baked mac and cheese ni untuk office potluck en hubby. Resepi kitar semula dari Blog En. Ah Mat Gebu tapi ubahsuai ikut bahan binaan yang ada di sekitar dapur dan selera sendiri.


BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram makaroni yang belum direbus
125 gram keju mozarella, hiris nipis (nak parut pun boleh)..atau guna keju pilihan anda
100-200 g daging cincang
sedikit sayur campur
1 biji tomato merah, cincang halus
1 biji bawang holland, dadu 
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh lada hitam yang baru dikisar1 helai bay leaf
1 camca besar sos tomato
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

BAHAN KASTARD :-)
5 biji telur
50 ml susu sejat
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Secubit garam
Secubit gula
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus makaroni tadi dalam air yang dimasukkan sedikit garam, hingga lembut, toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun, sejukkan. Panaskan oven pada suhu 175C. Sediakan belas berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci, lenser dengan sedikit mentega dan alas dengan aluminium foil, lenser juga aluminium tadi. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan bay leaf hingga harum, masukkan daging cincang dan goreng hingga hampir masak, masukkan tomato cincang dan tomato sos, kacau rata dan tuang sedikit air. Tambah lada hitam dan juga sayur campur. Masak sekejap, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh angkat. Kelurakan bay leaf tadi dan ketepikan.
  3. Bancuh semua bahan kastard dan pukul dengan whisk hingga sebati. Masukkan makaroni yang telah sejuk tadi dan gaul rata. Tuang 1/2 bahagian ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Tuang pula no. 2 atasnya dan ratakan. Lapis dengan makaroni yang selebihnya. Kemudian tabur pula keju mozarella (atau keju pilihan anda). Tekan2 sedikit dan bakar 30 - 35 minit. Bila masak boleh dihidangkan.


0 comments:

 

Dapur Berasap © 2011 Designed by NC